Prowadzenie biznesu od A do Z wymaga poświęcenia dużej ilości czasu oraz sporo pieniędzy. Czy jednak na pewno wszystko trzeba robić samodzielnie? Na szczęście nie. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym i biznesowym koszty można zoptymalizować, a proces sprzedaży przyspieszyć.
Dropshipping – prosta logistyka dla każdej firmy
Internet ułatwił prowadzenie biznesu na większą skalę, co skrzętnie wykorzystują przedsiębiorcy na całym świecie. Nie inaczej dzieje się w przypadku polskich firm. Dzięki temu swoje produkty da się sprzedać klientowi, który mieszka nawet setki kilometrów od Przasnysza. Niezmiennie kłopot stanowi jednak logistyka.
Rozwiązanie problemu z dostawą zamówień do odbiorców to dropshipping. Pod tym pojęciem kryje się model biznesowy oparty na przekazywaniu (outsourcingu) części zadań firmy innym podmiotom. W tym przypadku zleceniodawcą jest sprzedawca, a partnerem biznesowym hurtownia.
Dropshipping krok po kroku
Dropshipping da się streścić w kilku punktach. Część procesu, w którym biorą udział klient, sprzedawca i hurtownia, składa się z trzech kroków.
- Klient zamawia towar i przelewa należność na konto sprzedawcy.
- Zautomatyzowany system elektroniczny przekazuje informację o zakupie do hurtowni, a ta dostarcza produkt w imieniu e-sklepu.
- Wybrany przez klienta przedmiot zostaje wysłany na adres kupującego.*
*Wskazanym adresem może być miejsce zamieszkania, punkt odbioru paczek lub automat przesyłkowy. Ten aspekt nie zależy już od hurtowni, ale sprzedawcy. Innymi słowy, wpływają na nią umowy zawarte między nim a firmami kurierskimi lub zakres usług świadczonych przez platformę e-commerce.
Dropshipping – rozliczenie między stronami umowy
Proces od złożenia zamówienia do wysyłki to nie końcowy etap dropshippingu. W dalszej części umowy biorą udział już tylko dwie strony – sprzedawca i hurtownia. W jej ramach dochodzi do kolejnych czynności.
- Sprzedawca przekazuje ustalony wcześniej procent ceny zakupu jako zapłatę dla hurtowni.
- W przypadku zwrotu towar przyjmuje zobowiązana do tego strona. Co ważne, nie wszystkie hurtownie decydują się na przyjmowanie raz wysłanych produktów. W takiej sytuacji przedmiot trafia na adres siedziby sprzedawcy.
Co i jak sprzedawać w dropshippingu?
Dropshipping nie tylko odciąża pojedyncze osoby i większe firmy handlujące przez internet. Jego zalet nie sposób nie docenić. Przed podpisaniem umowy z konkretną hurtownią (bądź większą ich liczbą) trzeba sprawdzić zakres oferowanych przez nie usług.
Kategorie produktów sprzedawanych w dropshippingu
Wszechstronność to bez wątpienia kolejna wielka zaleta dropshippingu. W tym modelu handlować można niemal wszystkim. Warto mieć jednak na uwadze, że liczba hurtowni oferujących wysyłkę zamówień z danej kategorii różni się w zależności od branży.
Dropshipping a zwrot zamówień
Sprzedawcy powinni zwrócić szczególną uwagę na zwroty towarów. Nie dla wszystkich będzie to miało jednakowe znaczenie. Podmiot handlujący sprzętem elektronicznym z tym problemem ma do czynienia rzadziej niż internetowy sklep z odzieżą. Takich przykładów istnieje, oczywiście, więcej.
Dostępna liczba zamówień w ramach dropshippingu
W okresie świątecznym ilość kupowanych produktów może gwałtownie wzrosnąć. Między październikiem a grudniem przyda się więc hurtownia skłonna wydać klientom dużo większą liczbę towarów niż w pozostałych miesiącach roku.
Dropshipping (i nie tylko) ze Sky-Shop – zalety rozwiązania
O znalezienie hurtowni chętnej do współpracy można zadbać samodzielnie. Na szczęście jednak nie trzeba na to poświęcać czasu. Zamiast tego lepiej postawić na kooperację z platformą e-commerce, z której usług już dziś korzystają setki sklepów internetowych różnej wielkości.
Najpierw najlepiej wejść na podstronę z instrukcją wyjaśniającą, jak wygląda dropshipping w Sky-Shop. Po kliknięciu odnośnika z informacjami na ten temat, czyli https://blog.sky-shop.pl/dropshipping-od-czego-zaczac-dropshipping-krok-po-kroku/, warto przejść do zakładki „Cennik”. Oprócz kosztów zamieszczono tam spis oferowanych usług.
Podstawowe usługi platformy Sky-Shop
Jak można zauważyć, mimo dużych różnic w cenach abonamentów, liczba usług jest zbliżona. Dzięki temu sprzedawca może wypróbować wiele funkcji tej platformy bez narażania się na duże wydatki. Już w ramach podstawowego pakietu otrzymuje:
- kilkanaście bezpłatnych szablonów strony;
- darmową pomoc konsultantów telefonicznych oraz e-mailowych;
- w pełni funkcjonalną stronę sklepu internetowego;
- opcję sprzedaży poprzez popularne porównywarki cen.
Rozszerzony zakres usług Sky-Shop
Osoby zainteresowane dodatkowymi możliwościami tego narzędzia mogą rozważyć przetestowanie któregoś z droższych pakietów. Przez 14 dni sprzedawca zweryfikuje potencjał takich funkcji i usług jak:
- sprzedaż dziesiątek, a nawet setek tysięcy towarów miesięcznie;
- handel w kilku walutach;
- dostęp do kilku platform handlowych, w tym serwisów aukcyjnych.
ZUS i podatki a dropshipping
Nawet najwygodniejszy sposób handlu towarami nie sprawdziłby się w biznesie, gdyby generował inne koszty. Pod tym względem dropshipping również jest korzystny. Potwierdzają to aspekty związane z:
- wystawianiem paragonów i ewidencją sprzedaży;
- wyborem sposobu opodatkowania;
- opłatami składek ZUS.
Wystawianie paragonów i ewidencja sprzedaży w dropshippingu
Osoby i większe firmy korzystające z dropshippingu nie mają obowiązku wystawiania klientom paragonów – ten spoczywa na hurtowni.
Sprzedawca zobligowany jest do prowadzenia ewidencji sprzedaży. Właśnie dlatego przedsiębiorcy sporządzają faktury, a następnie wysyłają je klientom na podawane przez nich adresy e-mailowe.
Metody opodatkowania firm handlujących w dropshippingu
Podmioty gospodarcze, które zdecydują się na dropshipping, mają pełną dowolność co do sposobu opodatkowania. Dzięki temu przedsiębiorca może zdecydować, czy woli oddać urzędowi skarbowemu procent od przychodów, czy dochodów.
Co więcej, dropshipping jest legalny także w przypadku prowadzenia działalności nierejestrowanej. Osoby handlujące w ten sposób również nie są zobowiązane do wystawiania klientom paragonów.
Składki ZUS obowiązujące podmioty korzystające z dropshippingu
Dropshipping nie wpływa na wysokość składek na ubezpieczenia społeczne. Ponadto usługa jest dostępna dla wszystkich niezależnie od czasu istnienia firmy.
Osoby stawiające pierwsze kroki w e-commerce mają więc szansę zaoszczędzenia nie tylko na logistyce, ale również półrocznym zwolnieniu z opłacania ZUS. Po tym czasie, tak jak pozostali przedsiębiorcy, mają prawo do płacenia połowy składek przez kolejne dwa lata prowadzenia biznesu.