Polacy uwielbiają przekąski. Po jakie produkty sięgamy najczęściej?

przekąski

Nie od dziś wiadomo, że Polacy uwielbiają przekąski. Sięgamy po nie, by sprawić sobie przyjemność lub poprawić nastrój. Są również idealne jako małe co nieco między głównymi posiłkami. Jak wynika z analizy Everli, częściej niż słodycze, Polacy wybierają produkty zdrowe takie jak warzywa i owoce. Jest jednak takie miasto w Polsce, którego mieszkańcy wyjątkowo lubią słodkie przekąski.

Polacy uwielbiają delektować się małymi przekąskami w ciągu dnia. Maślany croissant, pączek z nadzieniem, albo chociaż czekoladka lub cukierek, to niemal nieodłączny element porannego rytuału picia kawy i herbaty. Trudno się nam dziwić, skoro producenci prześcigają się w oferowaniu coraz to nowych produktów dopasowanych do najnowszych trendów żywieniowych. Warto dodać, że rynek słodyczy jest uważany za jeden z najbardziej rozwojowych segmentów, a Polska jest w pierwszej dziesiątce eksporterów na świecie.

 

Jakie są ulubione przekąski Polaków?

Z analizy zamówień klientów wynika, że spośród produktów w kategorii słodycze i przekąski najczęściej do koszyków wrzucamy żelki i pianki. Jednakże praktycznie w każdym z 23 miast, w których dostępna jest usługa Everli, częściej niż słodycze, klienci wybierają wypieki wytrawne z kategorii piekarnia. Do tych produktów zaliczają się takie produkty jak zapiekanki, hot-dogi, precle, paszteciki oraz pizzerinki. Co więcej, analizując zamówienia złożone w serwisie i przez aplikację Everli, w ciągu ostatniego roku, można zauważyć wzrost wydatków na produkty z tych kategorii o 10% w ujęciu rocznym. – komentuje Anna Podkowińska-Tretyn, CEO Everli Polska.

 

Zdrowo vs niezdrowo

Czy jednak jesteśmy aż takimi łasuchami? Pod względem zawartości zdrowych produktów, koszyki zakupowe Polaków wyglądają bardzo podobnie niezależnie od miasta. Wśród przekąsek dominują warzywa i owoce, stanowiąc ponad 60 proc. Wyjątkiem są mieszkańcy Warszawy kupujący najwięcej zdrowych produktów , stanowiących ponad 70 proc.  wszystkich przekąsek, po które sięgają i prawie 10% wartości ich koszyków. Ten nowy, coraz bardziej widoczny trend, związany jest z tym, że Polacy zaczynają dostrzegać potrzebę dbania o zdrowie i formę. Dlatego oprócz warzyw i owoców, w koszykach lądują także zdrowsze wersje wypieków wytrawnych, często na bazie owoców, ziaren i bakalii. Częściej wybieramy produkty naturalne, bez zbędnych dodatków chemicznych, a także z mniejszą zawartością cukru i kalorii.

Miastem, w którym zauważono największy stosunek słodyczy do produktów zdrowych, jest Toruń. To właśnie tutaj aż 40 proc. przekąsek stanowią ciastka i cukierki, których wartość wynosi  prawie 10 proc. zakupowej kwoty. Mieszkańcy Torunia tak bardzo lubią słodycze, że wybierają je częściej niż topowe produkty z innych kategorii spożywczych – wędliny paczkowane, zupy i dania instant oraz zupy mrożone. Na drugim miejscu są mieszkańcy Bydgoszczy, gdzie niezdrowe produkty stanowią 38 proc. wszystkich przekąsek. Podium zamykają Łodzianie z 35 proc. udziałem niezdrowych smakołyków.

W zamiłowaniu do słodyczy i przekąsek nie jestesmy sami. Podobne trendy zakupowe zauważamy także w innych europejskich krajach, np. we Włoszech. W przeprowadzonym tam we wrześniu 2020 badaniu konsumenckim aż 87 proc. Włochów przyznało, że pozwala sobie na przekąskę w ciągu dnia, jednak aż połowa z nich decyduje się na produkty słone. – dodaje Anna Podkowińska-Tretyn, CEO Everli Polska.

 

Czy pandemia wpłynęła na nawyki żywieniowe Polaków?

Niewątpliwie pandemia koronawirusa miała wpływ na zmianę nawyków żywieniowych Polaków. Z badania przeprowadzonego w kwietniu 2021 przez agencję badawczą SW Research na zlecenie Everli wynika, że w porównaniu z okresem przed pierwszym lockdownem, prawie co piąty Polak częściej sięga po niezdrowe produkty – po przekąski 19 proc. a po słodycze 18 proc. Jednocześnie, podobne wzrosty można zauważyć jeśli chodzi o częstsze dbanie o zbilansowaną dietę, co deklaruje 18 proc. Polaków. Natomiast do zdrowej, ekologicznej żywności w trakcie pandemii przekonało się ponad 19 proc. naszego społeczeństwa.

Badanie powstało na zlecenie Everli.pl i zostało zrealizowane przez instytut badawczy SW Research na grupie 1005 ankietowanych w terminie 27-30 kwietnia 2021 r.

By redakcja serwisu

Dodaj komentarz