W 2019 roku naukowcy zaobserwowali w wodzie deszczowej obecność plastikowych włókien. Inne badania wykazały, że mikroplastik pojawił się w głębinach oceanów, jeziorach, rzekach i wodach podziemnych. Foliowe reklamówki rozkładają się nawet 400 lat – zostaną z nami na długo. Najlepszą alternatywą – bardziej ekologiczną i przyjazną dla środowiska naturalnego – są torby materiałowe. Co warto o nich wiedzieć?
Czy żyjemy w erze plastiku?
W 2018 roku WWF opublikowało raport, na podstawie którego można stwierdzić, że rok w rok każdy Europejczyk średnio generuje ponad 30 kg śmieci z plastiku. Niestety, tylko 30% z nich podlega recyklingowi. W ostatnich latach produkcja plastiku drastycznie wzrasta. Jeszcze w latach 60. szacowano ją na ok. 15 mln ton, natomiast kilka lat temu ta liczba przekroczyła 300 mln ton. Nic dziwnego, że naukowcy nazwali nasze czasy „erą plastiku”.
Reklamówka plastikowa pojawiła się w sklepach Europy Zachodniej w latach 70. Kilka dekad wystarczyło, by zanieczyścić planetę. Warto sobie uzmysłowić, że korzystamy z jednorazówek mniej więcej przez 20 minut. Wyrzucone śmieci mogą rozkładać się kilkaset lat, niszcząc naturalny ekosystem. Zewsząd docierają do nas obrazy zwierząt, które mylą woreczki foliowe z meduzami. Torba, która rozpadła się na drobne kawałki, jest zjadana przez ryby. To katastrofa całej planety.
Jak powstrzymać degradację środowiska?
Szansą na powstrzymanie degradacji środowiska jest aktywne działanie i wzrost świadomości na temat szkodliwości produktów jednorazowego użytku, niepodlegających recyklingowi. Z roku na rok pojawia się coraz więcej kampanii społecznych, które próbują uświadomić nas, że ekologia zaczyna się wraz ze zmianą przyzwyczajeń. Ze względów ekologicznych należy unikać plastikowych przedmiotów – warto zatem wybrać przedmioty wykonane z papieru, metalu, szkła lub drewna. Nie dziwi zatem fakt, że torby bawełniane z nadrukiem powoli wypierają foliowe reklamówki.
Społecznie zaangażowany marketing to podstawa
Wiele przedsiębiorstw chce promować ekologiczne rozwiązania, dlatego również w marketingu możemy zaobserwować pierwsze etapy rewolucji. Nadruki z reklamą firmy pojawiają się na bawełnianych i płóciennych torbach, które mają bardzo szerokie możliwości znakowania reklamowego. Nadają się do wielokrotnego zastosowania, dlatego to doskonały nośnik reklamowy. Oryginalny design, szlachetna wytrzymałość i ekologiczność – to kolejne przewagi torby materiałowej nad zwykłymi reklamówkami, które ze względu na swoją szkodliwość mogą stać się antyreklamą.