Różnice między wtryskiwaczami elektromagnetycznymi a piezoelektrycznymi

motoryzacja

Każdy samochód to skomplikowana maszyna, której wydajność uzależniona jest wielu, na pierwszy rzut oka niepozornych elementów. Mowa tutaj między innymi o wtryskiwaczach, odpowiedzialnych za podawanie dawki paliwa do cylindra silnika. We współczesnych samochodach wykorzystywane są dwa główne rodzaje wtryskiwaczy – elektromagnetyczne i piezoelektryczne. Czym się one różnią?

Dlaczego wtryskiwacz jest tak ważny?

Zadaniem wtryskiwacza samochodowego jest, jak wskazuje sama jego nazwa, wtryskiwanie paliwa, czyli podawanie go do pracujących cylindrów silnika w odpowiednich dawkach i ciśnieniu oraz w odpowiednim momencie. To bardzo ważne dla uzyskania równomiernej mocy silnika – awaria wtryskiwacza, jego zapchanie lub po prostu brak synchronizacji z resztą silnika powoduje, że paliwo nie spala się prawidłowo, a to prowadzi z kolei do spadków wydajności silnika.

Czym różnią się wtryskiwacze?

O tym, że wtryskiwacze elektromagnetyczne i piezoelektryczne różnią się między sobą, mówi sama ich nazwa. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z urządzeniami sterowanymi poprzez elektromagnes, który pod wpływem impulsu elektrycznego sterowanego przez komputer pokładowy samochodowy podnosi zawór przelewowy i otwiera paliwu drogę do końcówki rozpylacza. Wtryskiwacz piezoeleketryczny działa podobnie, jednak jego konstrukcja jest inna. Zamiast elektromagnesu zastosowano materiał piezoelektryczny, który charakteryzuje się znacznie niższą bezwładnością elektryczną.

Wpływ konstrukcji wtryskiwacza na jego pracę

Konstrukcja wtryskiwacza ma ogromny wpływ na jego wydajność. Przede wszystkim dzięki swej bezwładności materiały piezoelektryczne dużo szybciej reagują na działanie impulsu elektrycznego – są bardziej wrażliwe i przez to pozwalają uzyskać znacznie wyższą częstotliwość oraz precyzję wtrysku paliwa. Ma to ogromny wpływ na pracę silnika, który staje się wydajniejszy, a jednocześnie spala mniej paliwa. To oczywista zaleta, która jednak pociąga za sobą również pewne wady. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, że wtryskiwacze piezoelektryczne są nieco bardziej skomplikowane, a przez to ich naprawa i regeneracja może okazać się trudniejsza. Dlatego uszkodzone lub zużyte wtryskiwacze – niezależnie od ich rodzaju – należy regenerować u sprawdzonych i doświadczonych fachowców, takich jak serwis Silesia Cars Center.

Dlaczego warto regenerować wtryskiwacze?

Choć zasada działania wtryskiwaczy jest prosta, to ich konstrukcja już nie. Dlatego też są one dość drogimi komponentami – komplet nowych wtryskiwaczy do silnika to koszt rzędu kilku tysięcy złotych. Dlatego wielu kierowców, których wtryskiwacze uległy uszkodzeniu decyduje się na regenerację, czyli naprawę polegającą na odnowieniu urządzeń i przywróceniu ich do pierwotnego stanu technicznego. Jest to rozwiązanie dużo tańsze i bardziej przystępne.

By redakcja serwisu

Dodaj komentarz