Kondycja lakieru samochodowego jest jednym z kluczowych czynników wpływających na atrakcyjność pojazdu. Jeszcze jakiś czas temu wgniecenia były usuwane tradycyjnymi metodami, co wymagało lakierowania, w związku z czym efekty nie były satysfakcjonujące. Obecnie jednak kierowcy najczęściej decydują się na naprawę metodą PDR, która jest bezinwazyjna. Jak wygląda historia serwisowania karoserii sposobem Paintless Dent Repair?
Jak zaczęła się historia naprawy karoserii metodą PDR?
Trudno znaleźć szczegółowe informacje na temat początków metody PDR, jednak pierwsze próby takiego serwisu najczęściej są datowane na pierwszą połowę XX wieku. O szczegółach porozmawialiśmy ze specjalistą z firmy zajmującej się usuwaniem wgnieceń w Warszawie PDR Real Auto Service Studio:
– Początki technologii PDR prawdopodobnie sięgają około 1930 roku. Wówczas pracownicy zakładów Mercedesa poszukiwali metod rozwiązania problemów związanych z pojawianiem się wgnieceń i innych niedoskonałości, które powstawały na etapie produkcji pojazdów. Co ciekawe, przez wiele lat serwis był wykonywany wyłącznie tam. Dopiero w latach 70. technologia pojawiła się w USA, co poskutkowało projektowaniem coraz bardziej zaawansowanych narzędzi. W tamtym czasie zdarzało się również, że polskie fabryki stosowały naprawę Paintless Dent Repair.
Metoda PDR na przełomie XX i XXI wieku
Pojawienie się metody PDR w Stanach Zjednoczonych znacznie przyspieszyło rozwój tego serwisu i sprawiło, że stawał się coraz popularniejszy. W 1983 roku bowiem w USA powstała firma, która zrzeszała techników PDR nie tylko z obu Ameryk, ale również z Europy. Warto również wspomnieć o największej na świecie firmie, która zajmuje się usuwaniem wgnieceń metodą PDR. To Dent Wizzard, która już w 2008 roku zatrudniała ponad 1400 osób.
Z czego wynika popularność naprawy PDR? Przede wszystkim z tego, że jest to najlepszy sposób na przywrócenie karoserii dawnej świetnej kondycji. Należy również podkreślić, że serwis jest bezinwazyjny, co w praktyce oznacza, że oryginalna powłoka i kolorystyka zostają zachowane. Dzięki temu pojazd nie traci na wartości rynkowej. Co więcej, w przypadku niewielkich wgnieceń, na przykład takich, które powstały na skutek opadających żołędzi, zwykle nie trwa dłużej niż jeden dzień roboczy, a czasami jest to zaledwie kilka godzin. Warto również wspomnieć o tym, że Paintless Dent Repair najczęściej okazuje się o wiele tańszym sposobem naprawy karoserii niż tradycyjne metody, w związku z czym kierowcy chętnie się na nią decydują.